Vanhusten viikko alkoi 2.10.2022

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Pertti Huitu toi Säkylän kunnan tervehdyksen Säkylän seurakuntatalolla pidettyyn Vanhusten viikon avaustilaisuuteen.

ELÄMÄ ON IHMISEN PARASTA AIKAA  –   IÄKKÄÄNÄKIN

Arvoisat vanhustenviikon avajaisten vieraat, hyvät kuulijat,

tuon Säkylän kunnan tervehdyksen tähän vanhustenviikon avaustilaisuuteen.  Vanhustenviikkoja on vietetty maassamme jo vuodesta 1954 lähtien, siis lähes 70 vuotta, lokakuun alussa. Näistä onkin muodostunut kenties pisimpään yhtäjaksoisesti juhlittuja teemaviikkoja, joiden käynnistäjänä on ollut Vanhustyön Keskusliitto.

Olen iloinen, että myös meillä Säkylässä on koko alkavaksi viikoksi valmistettu varsin monipuolinen ohjelmakokonaisuus. Viikon mittaan on tarjolla virikkeitä, virkistävää yhdessäoloa, entisaikojen muistelua, ulkoilua, digitaitojen syventämistä, musiikkia, tanssia sekä tietoiskuja terveysasioista. Heitäkin haluamme tervehtiä kahvipaketein, jotka eivät syystä tai toisesta pääse näihin tilaisuuksiin osallistumaan. Mukaan liitetään kauniit korttitervehdykset koskettavine teksteineen, jotka kaikkien koulujemme oppilaat ovat erityisesti tätä vanhustenviikkoa varten askarrelleet.

Esitän lämpimät kiitokset jo tässä vaiheessa kaikille valmisteluissa mukana olleille: kunnalle ja ikääntyvien neuvostolle, seurakunnalle, kunnanvaltuuston kaikille puolueryhmille, eläkeläisjärjestöille, ohjelmansuorittajille, talkoolaisille, paikallisille liikeyrityksille ja sponsoreille sekä yksityisille lahjoittajille. Tämä kaikki on osoitus vahvasta yhteistyöhengestä, kiitos.

Oman viikkomme teemaksi on valittu:  Elämä on ihmisen parasta aikaa – iäkkäänäkin.

Tätä Matti Nykäseltä jalostettua aforismia voidaan tulkita monin tavoin. Mielestäni sen sisällössä on olennaisinta, että jokainen hetki on arvokas, omalla tavallaan rikas ja ansaitsee tulla eletyksi ja nautituksi täysillä. Toki itse kukin omista lähtökohdistaan ja omia mieltymyksiään, tuntemuksiaan ja mahdollisuuksiaan tunnustellen ja soveltaen.

Aivan perustavana tavoitteena on Ikääntyvien sujuva ja turvallinen arki. Sellaiset seikat kuin kotona pärjääminen, kaikki tarpeelliset palvelut saatavilla kaupoista kampaamoihin, kotiavusta kirjastoihin, terveydenhoidosta kuljetuksiin, edellytykset oman kunnon ja terveyden hyvään ylläpitoon, henkiseen ja hengelliseen hyvinvointiin, sosiaalisiin kontakteihin ja yhdessäoloon, yksinäisyyden torjuntaan.

Olette varmaan panneet merkille, että meillä on Säkylässä valmisteilla ikästrategia, tarkkaan ottaen sen päivittäminen lähivuosiksi. Siinä tarkoituksessa on meneillään ikääntyville suunnattu kysely, mihin toivottavasti olette jo täyttäneet lomakkeet tai vastanneet netissä olevaan Webpropol- kyselyyn. Alasatakunnassa asiasta kerrottiin tarkemmin jo toissaviikolla ( 22.9.2022 )

Hyvät kuulijat,

ajankohtaisista teemoista meitä kaikkia varmaan askarruttaa, mitä ja miten piakkoin käynnistyvä Satakunnan Hyvinvointialue (HyvA) ja sille siirtyvät sote – palvelut merkitsevät. Varmaankin on realistista ajatella, että terveyskeskuksemme nykyiset palvelut jatkuvat kutakuinkin nykyisellään myös vuodenvaihteen jälkeen. Tiukka aikataulu, käytettävissä olevat resurssit ja tilaratkaisut yksinkertaisesti määrittelevät tämän.

Vaikka uusi HyvA aloittaa, eivät kunnan velvoitteet suinkaan kaikki mene mukana. Kuntalain mukaan kunnan perustehtävä on huolehtia asukkaidensa hyvinvoinnista jatkossakin. On ensiarvoisen tärkeää, että kunta ja sen toimieliset sekä aloittavan hyvinvointialueen yhteistyö rakentuu saumattomaksi niin, ettei sinne jää harmaita alueita, tyhjistä aukoista puhumattakaan. Uskon myös, että jo kunnan oma kilpailukyky edellyttää, että edelleenkin kehitämme kekseliäästi ja luovasti myös omia hyvinvointipalveluja niin täydentämään HyvA:n tarjontaa kuin syventämään sitä.

Tässä yhteydessä on hyvä myös tiedostaa, että meillä on omasta takaa erinomainen edustus Hyvinvointialueella:  Marjo Jaspa toimii aluevaltuutettuna ja mikä parasta juuri meidän kohderyhmämmekin kannalta: hän toimii myös  HyvA:n Ikääntyneitten palveluitten lautakunnan puheenjohtajana. Samassa lautakunnassa on myös jäsenenä Maija Kotiranta ja varajäsenenä Timo Lehtonen.

Hyvinvointialueelle perustetaan myös Vanhusneuvosto. Kunnanhallitus valitsi äskettäin  ( 19.9.2022) Säkylän edustajiksi omasta Ikääntyvien neuvostostamme jäseneksi  Jarmo Kyllösen ja varalle Timo Lehtosen. Hyvinvointialueen Vammaisneuvostoon puolestaan nimettiin varsinaiseksi jäseneksi Katri Asikainen ja varalle Ari Heikkilä.

Alkavan vanhustenviikon valtakunnallinen teema on Yhdessä luontoon. Se kuvastaa sekä monisukupolvista tekemistä että jokaisen ihmisen oikeutta nauttia luonnosta. Luonto antaa voimaa. Pienilläkin happihyppelyillä luonnossa, metsissä ja puistoissa voi kohentaa kuntoaan ja saada hyvän mielen. Liikkuminen luonnossa on JokaIänOikeus!

Säkyläläisten urheilu- ja liikuntaseurojen yhteisö, Seurafoorumi, Ikääntyvien neuvosto, kunta,kyläyhdistykset  sekä eläkeläisjärjestöt  liikuttavat väkeä aktiivisesti, mukaan vain.  Paikalliset liikunnalliset olosuhteet ovat erinomaiset, kaikkina vuodenaikoina, luonnossa ja metsäpoluilla, kaduilla ja kotikulmilla, vedessä uimahalleissa tai järvissä / joissa, järvien jäällä, hiihtomaastoissa, jumpassa ulkona ja sisähalleissa.  Onkin syystä sanottu: ”Liikuntaa ei ole milloinkaan myöhäistä aloittaa, mutta sen lopettaminen on aina liian aikaista”. ( UKK Insituutti).

Hyvät ystävät,

satuitteko näkemään toissailtaisen ( 30.09. ) Perjantai-ohjelman TV 1:ssä?

Siinä Mielenterveysseuran täysin palvellut entinen toiminnanjohtaja Pirkko Lahti lausui mielestäni erittäin viisaita sanoja. Ne ovat mitä ajankohtaisimpia myös juuri tänään, ja tulevaisuuden matkaeväiksi itse kullekin. Hän alleviivaten korosti ikääntyneitten aktiivisuuden erittäin suurta merkitystä, mainiten kolme asiaa:

– Kävely siivoaa päätä!

– Käsillä tekeminen kertoo, että mä osaan !

– Ihmisen äänihuulet on siksi, että niitä pitää käyttää!

Arvoisa juhlayleisö,

näihin sanoihin ja tunnelmiin päätän puheenvuoroni. Julistan Säkylän vanhustenviikon avatuksi ja toivotan sille menestystä sekä teille jokaiselle antoisia hetkiä sen ohjelmien parissa tänään ja koko alkavan viikon mittaan.”

3.10.2022

Kokoomus mukana Vanhusten viikolla

Säkylän kokoomus oli mukana lahjoittamassa kahvia kotona hoidettaville kuntamme kunnia-asukkaille. Kaiken kaikkiaan kahvipaketteja lahjoitettiin jaettavaksi 150 kappaletta. Vanhusten viikolla (2.-9.10.2022)

27.11.2021